Ako kreatívne využiť umelú inteligenciu vo vzdelávaní?
Môže byť výučba cudzieho jazyka kreatívna? Ak sa využijú nástroje umelej inteligencie, možností je veľa. Ukázal to workshop Kreatívneho centra Skladová pod taktovkou našich kolegov – Michala Kubovicsa a Petra Murára. Môže ísť napríklad o opravu a vysvetlenie chýb v písanom texte, vysvetlenie gramatiky, prípravu textu na čítanie, zjednodušenie textu, rozšírenie slovnej zásoby, vytvorenie testov, otázok na konverzáciu, tvorbu hand-outov, personalizovaných cvičení či vymýšľanie aktivít.
Zdá sa síce, že umelú inteligenciu skloňujeme častejšie iba posledných pár rokov, no opak je pravdou. Prvé zmienky sú tu dokonca už od roku 1950. Široká verejnosť ju však začala viac vnímať až s príchodom jazykového modelu Chat GPT. Za vyskúšanie (nielen vo vzdelávaní) stoja ale aj ďalšie nástroje, akými sú:
Gemini – gemini.google.com
Copilot – bing.com
Perplexity – perplexity.com
DeepL – preklady, korekcie gramatiky podľa zvoleného štýlu, disponuje aj aplikáciou pre pohodlnejšie požívanie
Twee – pomôže s vytvorením otázok pre akékoľvek YouTube video, vygeneruje dialógy, príbehy, listy alebo články na akúkoľvek tému a pre akúkoľvek úroveň, vytvorí otázky s výberom možností, otvorené otázky a pravdivé/nepravdivé vyhlásenia, nájde zaujímavé diskusné otázky, fakty a citáty slávnych ľudí súvisiace s témou
Poe – viaceré nástroje AI v jednej licencii
Pri umelej inteligencii pritom nejde len o textové modely, ale aj tie obrázkové/grafické. V tejto súvislosti kolegovia hovoria o „vylepšovačoch“, image bankách a generátoroch obrázkov. Čo sa týka práve generátorov obrázkov, do popredia prichádzajú nástroje ako Mid Journey, Stable Diffusion, Dall E, Civit, Lexika a Firefly.
Ako uvádzame už v úvode, využitie AI tak prináša do vzdelávacieho procesu veľa benefitov, ak hovoríme o ich využívaní učiteľmi. Dokážu obohatiť obsah jednotlivých hodín či lekcií, prinesú pedagógovi inšpiráciu napríklad pri tvorbe úloh, testov či rôznych zadaní (a pomôžu mu/jej ich aj vytvoriť, čím ušetria čas). Hodiny či lekcie tak nemusia upadnúť do rutiny, ale vďaka AI do nich učiteľ dokáže vždy priniesť niečo nové.
Workshop kolegovia uzavreli poukázaním aj na etické aspekty spojené s nástrojmi umelej inteligencie. „Využívanie AI otvára veľa etických otázok. Treba pri nej myslieť aj na to, že nie vždy hovorí pravdu, má v sebe aj mnoho predsudkov, robí chyby a môže šíriť aj dezinformácie. Ale hlavne treba zdôrazniť, že nástroje AI si nemožno zamieňať s vyhľadávačmi, keďže AI je založená na pravdepodobnosti a štatistike“, hovorí jeden z lektorov, Peter Murár.
Chcete aj vy spoznať možnosti využitia umelej inteligencie v kreatívnom biznise? Alebo aj priamo vo výučbovom procese? Neváhajte kontaktovať naše Kreatívne centrum Skladová.